Przegląd dinozaurów z długą szyją

dinozaur z długą szyją

W krainie prehistorycznych stworzeń znajdują się niezwykłe i fascynujące gatunki, z których niektóre wyróżniały się niezwykle długą szyją. Dinozaury te to grupa gadów, która do dzisiaj zaskakuje naukowców swoją umiejętnością sięgania po pokarm na ogromnych wysokościach.

Przyjrzymy się niektórym z najbardziej znanych i imponujących dinozaurów z długimi szyjami, próbując zrozumieć, jak ewolucja kształtowała tę cechę oraz jakie znaczenie odgrywała w ich życiu. Przygotuj się na fascynującą podróż w świat tych kolosalnych roślinożerców, którzy rządzili prehistorycznymi krajobrazami.

Który dinozaur mógł mieć najdłuższą szyję?

Dinozaury wyróżniały się swoimi ogromnymi rozmiarami. Po odkryciu przez paleontologów największego odcisku łapy przyszedł czas na odkrycie najdłuższej szyi — ta pobiła rekord nie tylko wśród dinozaurów, ale także wśród wszystkich znanych nam także dzisiaj zwierząt.

Badacze ustalili, że tytuł posiadacza najdłuższej szyi przypada mamenchizaurowi. Długość szyi oszacowano na około 15 metrów. To mniej więcej tyle, ile mierzy przeciętny autobus komunikacji miejskiej.

Mamenchizaur żył około 162 miliony lat temu i został odkryty w Chinach. Pierwszy opis pochodzi z 1954 roku. W 2022 roku opublikowano dokładną analizę jego skamieniałości w czasopiśmie „Journal of Systematic Paleontology”. Badacze, wykonując ją, wykorzystali skanowanie topograficzne, niedostępne w momencie, kiedy gad został odkryty.

Paleontolodzy oszacowali długość szyi na podstawie zachowanych trzech kręgów i porównali je z kośćmi szyjnymi innych spokrewnionych dinozaurów. Badania wykazały, że kości dinozaura, podobnie jak u ptaków, były wypełnione powietrzem, a nie szpikiem. Skany tomograficzne pokazały, że powietrze stanowiło od 69% do 77% objętości kręgów szyjnych. To odkrycie sugeruje, że gdyby kości były wypełnione szpikiem, szyja byłaby zbyt ciężka, aby zwierzę mogło ją swobodnie unosić. Szyja mamenchizaura była w stanie unosić głowę pod kątem 20-30 stopni. Nawet przy tak niewielkim nachyleniu, dzięki swojej długości, głowa mogła wznosić się na wysokość od 7,5 do 10 metrów nad ziemią. Kuzyn memenchizaura z rodzaju Xinjiangtitan  znany z kompletnej zachowanej szyi mającej 15 metrów długości. Dinozaur mógł dzięki niej sięgać do wysokości 17 metrów, znacznie wyżej niż żyrafa.

Najpopularniejsze gatunki dinozaurów z długą szyją

Przyjrzymy się najpopularniejszym dinozaurom z długą szyją. Wzbudzają one zachwyt i ciekawość zarówno naukowców, jak i entuzjastów dinozaurów na całym świecie.

Barozaur

Barozaur (Barosaurus) to rodzaj dużego roślinożernego dinozaura z grupy zauropodów, który żył w okresie późnej jury, około 152-151 milionów lat temu.

● Barozaury należały do jednych z największych dinozaurów, jakie kiedykolwiek żyły na Ziemi. Ich długość mogła osiągać imponujące rozmiary, dochodzące do około 25-30 metrów. Były to dinozaury długoszyje, podobne do innych zauropodów.
● Ich ciała były masywne i silne, ale jednocześnie lekkie w porównaniu do swojej wielkości. Głowa była stosunkowo mała w porównaniu do reszty ciała.
● Jedną z najbardziej charakterystycznych cech barozaurów była ich wyjątkowo długa szyja. Pozwalała ona im sięgać do wysoko położonych gałązek drzew, gdzie inne roślinożerne dinozaury nie miały dostępu.
● Barozaury były roślinożercami, a ich głównym pożywieniem były liście, igły i inne rośliny znajdujące się na drzewach.
● Zamieszkiwały tereny, które obecnie stanowią zachodnie części Ameryki Północnej. Przemieszczały się po obszarach lądowych i prawdopodobnie tworzyły stadne społeczności.
● Naukowcy przypuszczają, że były jajorodne.
● Barozaury, podobnie jak wiele innych dinozaurów, wyginęły pod koniec okresu jury, prawdopodobnie w wyniku zmian klimatycznych lub innych czynników ekologicznych.

Mamenchizaur

Wspomniany już wyżej mamenchizaur (Mamenchisaurus) to rodzaj dużego roślinożernego dinozaura z grupy zauropodów, który żył w okresie późnej jury, około 160-145 milionów lat temu.
● Mamenchizaury były jednymi z największych dinozaurów w swoim okresie. Ich długość mogła wynosić od 15 do 30 metrów, a wysokość sięgała około 6 metrów na poziomie bioder.
● Miały długą szyję, długi ogon, czterosłupkowe nogi i stosunkowo małą głowę w porównaniu z resztą ciała. Ich ciała były masywne i silne, ale jednocześnie lekkie w porównaniu do ogromnych rozmiarów.
● Cechą charakterystyczną była niezwykle długa szyja. Dinozaury sięgały do wysoko położonych gałązek drzew.
● Ich głównym pożywieniem były liście, igły i inne rośliny znajdujące się na drzewach.
● Zamieszkiwały obszary dzisiejszych Chin i innych regionów Azji. Prawdopodobnie tworzyły stadne społeczności i przemieszczały się po obszarach lądowych w poszukiwaniu pożywienia.
● Przypuszcza się, że składały jaja.

Diplodok

Diplodok (Diplodocus) to jeden z najbardziej rozpoznawalnych i imponujących dinozaurów z długą szyją.
● Diplodok był jednym z najdłuższych dinozaurów, choć nie był tak masywny, jak niektóre inne zauropody. Długość jego ciała mogła wynosić od 20 do 30 metrów, a waga sięgała około 10-15 ton.
● Miał charakterystycznie długą szyję, długi ogon, czterosłupkowe nogi i stosunkowo małą głowę w porównaniu do rozmiaru ciała. Ciało Diplodoka było lekkie i umożliwiało mu efektywne przemieszczanie się na lądzie.
● Szyja mogła mieć około 6-7 metrów długości, co pozwalało mu sięgać po pokarm na bardzo dużą wysokość. Głównie jadł liście drzew, igły i inne części roślin.
● Zamieszkiwał obszary dzisiejszej Ameryki Północnej, w tym tereny Stanów Zjednoczonych i Meksyku. Przemieszczał się po obszarach lądowych i prawdopodobnie tworzył stadne społeczności.
● Naukowcy uważają, że diplodoki składały jaja.